Hur är det med att äta sushi under graviditeten egentligen?

Hur är det med att äta sushi under graviditeten egentligen?

Livsmedelsverket har tagit fram nya förslag på vilka kostråd som ska gälla för gravida. I informationsmaterialet som riktar sig till barnmorskorna står uttryckligen att nygjord sushi med rå fisk går bra att äta. Ingen vetenskaplig studie har kunnat finna någon grund för att avråda blivande mammor från den japanska rätten.
- Grejen är att om det är färsk fisk då är risken väldigt, väldigt låg, säger Marianne Boysen, chef för myndighetens mikrobiologiska enhet.
Hon syftar på risken för listeriabakterier, som bara ger förkylningssymtom hos mamman men som i värsta fall kan orsaka missfall eller skador hos barnet. Gravida ska av listeriaskäl helst hålla sig borta från gravad-, varm- eller kallrökt fisk, i synnerhet vakuumpackad sådan eftersom den långa hållbarhetstiden gör att bakterien kan frodas. Nygravad och nyrökt fisk är betydligt säkrare, konstaterar Livsmedelsverket, och för sushi blir det alltså tummen upp.
De flesta sushiställen serverar i dag någonting som brukar kallas mammasushi, helt vegetariska alternativ där den råa fisken är utbytt mot exempelvis avokado.
- Det kan ju kännas lite tråkigt att gravida inte har vågat äta sushi tidigare, säger Boysen.

Där ser man!

BLOGGEN FLYTTAD TILL WWW.MICAHS.SE
Kommentarer
Postat av: Isabel E.Åberg

Nämen ojsan :P

Där ser man ^^P



Hur går det för dig?

Jag saknar dig som fan <333

2010-09-01 @ 19:40:44
Postat av: gotteochvi♥

jag åt både sushi och surströmming under mina graviditeter. huvudsaken man inte äter det dagligen och i stora mängder!

2010-09-02 @ 08:46:37
URL: http://gotteochvi.blogg.se/
Postat av: Cicki

Californiarolls ska vara säkert. Dit jag gick och skulle äta så sa han i kassan tvär nej när jag frågade om deras sushi.. men när jag sedan fick fram att det bara var rullar jag ville ha så var det lugnt! Då var han väldigt överbeskyddande som själv hade blivit pappa 3 dagar tidigare! Men kör på rullarna du! :)

2010-09-02 @ 10:26:20
URL: http://christinhernberg.blogg.se/
Postat av: missbill

Heej! gud va fin du är, och fin blogg du har:)

Hoppas allt är bra med dig

Mvh http://sarabillstroom.blogg:D.se

2010-09-02 @ 11:32:05
URL: http://sarabillstroom.blogg.se/
Postat av: Jen

Hoppas allt går bra för dig!

Visst är det lite lidigt att få barn när man är 14 men jag tror att tjejer är så pass mogna och har den moders instinkten så jag tror att unga tjejer är super bra mammor! Och man ska skaffa barn när man känner sig redo för då blir man en bra mamma! (:

Och jag tror du kommer bli en bra mamma!

Kram Kraam

2010-09-02 @ 12:37:11
URL: http://apieceoftokyo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0