BB väskan!

Jag vet att det är låååångt kvar tills jag åker till BB för att föda , men jag lägger upp listan ändå! :)
Här är en packlista för BB väskan!

• Din förlossningsplan

Morgonrock - bra att ha i början av förlossningen om du vill vara uppe och gå i korridorerna.

Innetofflor

Sockar - tro det eller ej, men man kan få kalla fötter under förlossningen.

• Ett gammalt nattlinne eller en T-tröja att ha på dig under förlossningen. Det kan bli lite geggigt, så ta inte med något snyggt för förlossningen.

Massageolja eller kroppslotion om du vill bli masserad under förlossningen

Läppbalsam eller cerat

Mat och dryck du vill ha under förlossningen och kanske druvsocker för att ge energi om du inte vill äta.

Klocka med sekundvisare, så du kan mäta sammandragningarna

Digitalkamera eller videokamera. Om du vill ha med dig videokamera är det bäst att kolla med sjukhuset först - alla tillåter inte sådana under förlossningen.

Något att slappna av med: böcker, tidningar, spel etc.

Bilder av någon eller något du älskar (för inspiration när det blir långdraget)

TENS-maskin om du planerar att ha en

Toalettartiklar

Sprayflaska med vatten, eller en solfjäder, för att svalka av dig

Musik - batteridriven, t ex iPod eller MP3-spelare.

• Ett klädombyte

Mat och dryck - din kompanjon är bättre stöd om de inte är hungriga eller törstiga!
Kläder att åka hem i och bekväma plagg att ha på sjukhuset. Det kommer att ta en liten tid innan magen försvinner, så du kommer förmodligen att fortsätta gå i mammakläder hemma - tyvärr!

Amningsbehå - två eller tre

Amningsinlägg för läckande bröst

Plus/nattbindor - ett par förpackningar

Nattlinne eller T-tröja - något som går att öppna fram är bra för amning

Toalettsaker

Handduk, hårborste, tandborste och tandkräm

Gamla/billiga/engångstrosor - ta inte med dina tjusigaste spetstrosor.

Öronproppar, ifall du hamnar på en högljudd avdelning!

Adressbok och medel att använda betaltelefonerna på sjukhuset. Du får förmodligen inte använda din mobil på sjukhuset.
Babyskydd till bilen

Kläder att resa hem i, allt-i-ett-pyjamas (bodysuit) är det enklaste
• två eller tre bodys till bebisen att ha på sig på sjukhuset.

Filt (enligt väderlek)

Blöjor

• Ett par sockar eller tossor

Mössa

Overall om det är kallt ute.

När du har packat din BB-väska, kan du läsa upp dig på tecken att förlossningen har börjat så du vet när det verkligen är dags!
BLOGGEN FLYTTAD TILL WWW.MICAHS.SE
Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag skrev inte inlägget för att på något sätt trycka ner dig.



Om man däremot bloggar så pass öppet om sitt liv som du faktiskt gör så får man räkna med att det inte endast är en dans på rosor och folk som avgudar en bland kommentarerna.

2010-08-31 @ 19:24:51
URL: http://motherhood.blogg.se/
Postat av: Sandra

Va? Smitta?



Det blir väl knappast bättre av att du bloggar om det. Då får du nog räkna med trippelt så mycket kritik.

2010-08-31 @ 19:44:43
URL: http://motherhood.blogg.se/
Postat av: Jenna

Måste bara säga att jag satt också med BBväsk-listor innan förlossningen och höll på men jag tror inte ens jag på allvar använde 1/4 av allt de står på de där listorna. Sen på BB så ska bebisen vara så mycket naken med bara blöja för att ha hudmothud-kontakt, det kommer bm säga också efter förlossningen så man behöver i princip bara kläder för hemfärden.

2010-08-31 @ 19:48:39
URL: http://gumsalumsa.blogg.se/
Postat av: Olivia

jag tycker du är stark genom att få barn när du bara är 14 år! :)

2010-08-31 @ 19:52:54
Postat av: Ewa

Det finns många saker på den där listan som e extremt onödiga... Ett exempel, du får inte äta eller dricka under förlossningen. Möjligen vatten och tro mig, dom har en kran... Och kläder får du inte ha på dig, utan du får en blå (vanligtvis) lång tröja med knappar hela vägen som du har på dig tills du e klar och sydd. Du har mycket kvar att lära dig.

2010-08-31 @ 20:19:58
URL: http://www.ewakarlsson.net
Postat av: josefine & josefin

herregud , jag blir helt exalterad över det hela nu,

helt sådär nyfiken! :o

längtar jättemycket till förlossningen.

jag kommer följa dig på din resa,

och glöm aldrig, du är jääääävligt stark som gör detta! <3

2010-08-31 @ 20:24:47
URL: http://oursongs.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hej, jag vill bara säga att det är jätte starkt gjort utav dig att behålla barnet, jag kommer följa din blogg, den är verkligen intressant!:) lycka till med allt :D

2010-08-31 @ 20:42:47
URL: http://sofiehammarberg.blogg.se/
Postat av: Sandra

Bry dig inte om Ewas kommentar ovan, det är bara skitsnack :-)

2010-08-31 @ 20:58:42
URL: http://motherhood.blogg.se/
Postat av: Kristoffer Wall

Hejsan, Läste lite i din blogg och jag måste bara få säga att det är rätt strongt att vara 14 och ta initiativet att behålla ett barn menar du är ännu själv rätt ung och du har ju mestadels hälften av din barndom kvar typ, kanske inte riktigt men ändå..

Själv så är jag 19 år och skulle inte kunna ens tänka mig att ha barn nu...eller jo om man hade hittat den rätta förstås och om jag hade föräldrar som jag visste skulle stötta och hjälpa en. vilket jag vet att jag inte har..Men som sagt tycker helt klart att du ska vara stolt över dig själv..Mognaden sitter inte alla gånger i ålderns siffra utan mognaden kan finnas på insidan och en person som är t.ex. som jag 19 kan i många falla vara mer omogen än en som kanske är runt 16.

Tycker iaf att du har en intressant blogg och kommer lugnt att fortsätta följa den från och med idag!! Hoppas på all lycka med barnet och för dig själv.

Kram /kristoffer.

2010-08-31 @ 20:59:30
URL: http://krillewall.blogspot.com
Postat av: Maria

Visst kan en del av sakerna vara onödiga beroende på hur förlossningen artar sig. Min tog en knapp timme så det fanns då ingen tid till varken morgonrock eller tidningar. Ewas bittra uttalanden kan du däremot ta med en rejäl nypa salt. Det ska mycket till för att man inte ska få äta eller dricka under en förlossning. Möjligen kan en sådan regel tillkomma om det lutar åt snitt. Man får dessutom ha på sig vad f..n man vill. Landstingskläderna är dock bekväma och tacksamma att söla ner.

2010-08-31 @ 21:21:41
Postat av: sara

vilken skola går du i? :):)

2010-08-31 @ 21:57:20
Postat av: L

80% av allt de där kommer du inte använda ;) tro mig! been there done that!

2010-08-31 @ 23:12:07
Postat av: L

och helt ärligt, då du ligger där o krystar så de känns som skallen

ska flyga av i bara farten. så kommer du verkligen inte behöva

"Bilder av någon eller något du älskar (för inspiration när det blir långdraget)"

om det blir långdraget ger man fan i bilder, då vill man vila eller sova

om man kan, kan man inte kunde man ändå inte bry sig mindre om att

sitta o kolla på biler;)



och en solfjäder att svalka sig med? eehhh, var nog de dummaste ja hört :D undra vart du hittat denna lista? hehe



man får mega bindor på sjukan.

öronproppar? vill du inte kunna höra bebisen om den vaknar?

mobilen, använder ALLA.. finns ingen som verkligen följer de anvisnignarna.

adressbok, om man mot all förmodan inte vågar slå igång mobilen så går de flesta mobiler nu för tiden att ha på flygplansläge och då kan man kolla nummer där, inte så ofta man går runt me adrassbok

nu för tiden. :)



annars, är de bästa mjukiskläder! och allt som man använder i vanliga fall i livet.

2010-08-31 @ 23:26:25
Postat av: Linea

Ewa sista mening i sin kommentar var onödig, men i det stora hela tycker jag hon har rätt. Jag hade packat ner kläder till mig själv, men behövde använda de sista dagen typ. Fast det kan bero på att jag var lat och inte orkade byta från den fula vita skjortan.



Men jo, klart man har mycket kvar att lära. Men det har en 38-årig förstagångsmamma också så det spelar ingen roll med ålder där.

Jag var inte beredd på det som kom efter förlossningen. Smärtan i stygnen och så de första veckorna och detta vidriga avslag.

Ta reda på en del om tiden efteråt och inte bara själva förlossningen, rekommenderar jag dig. Det gjorde inte jag och det var rätt dumt känner jag såhär i eferhand.

2010-09-01 @ 08:43:44
URL: http://lineaessberg.blogg.se/
Postat av: 14 årig tjej

hej! , hoppas allt kommer gå bra med barnet!

Har du haft en blogg innan? , isåfall vilken adress? , vill läsa den , kram från en tjej om också är 14 :)

2010-09-01 @ 09:40:43
Postat av: Emma

Jag fick dricka massa under förlossningen nypon soppa cola allt för och få energi.. Men visst egna kläder fick man inte ha !! När det väl satte igång fick man ha den fula rocken och nät trosor med en stor "blöja" ...

2010-09-01 @ 09:49:40
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Måste kommentera att Ewa inte alls snackar skit, man får kläder på förlossningen som man ska ha på sig under själva förlossningen, efteråt när man kommer upp på bb så får man ha sina egna kläder på sig. Bindor/blöjor finns där som du kommer ha under och efter förlossning, du kommer blöda mycket mer en en vanlig binda tar, fast det är ju självklart olika men i regel. På förlossningen där jag bor så får man äta och man får energidryck av dom, den smakar pyton men ska vara bra, det är bara bra att äta och dricka så att man blir stark och orkar med hela förlossningen, men som sagt alla sjukhus har olika regler, men som Ewa sa det är mycket som är onödigt i listan, men bättre att packa med för mycket än för lite. Jag packade också ner onödigt mycket till min första förlossning, den andra så visste man ju mer och därmed inte tog med lika mycket. Du som sa att det bara var skitsnack det Ewa sa, har du fött barn själv?

2010-09-01 @ 10:07:43
Postat av: emelie

Kämpa på tjejen, du kommer säkert att bli en jättebra mamma !! Önskar dig lycka till på förlossningen.

2010-09-01 @ 11:16:34
URL: http://eemeliesplace.blogg.se/
Postat av: Malin

Oj wow. 14 år och gravid? Det måste vara ja, annorlunda. Hur känns det att vara så otrooligt ung och gravid? Känner du dig mogen för att ta hand om ett barn för resten av livet?

2010-09-01 @ 12:59:08
URL: http://sparamera.blogg.se/
Postat av: Matilda - 90a och mamma till Mercedes & Leon

konstig kommentar från "Ewa", 1. hur kan man utgå från att man blir sydd? Det har jag inte blivit under någon av mina förlossningar, sen får man dricka och äta hur mycket men vill under förlossningen, dem rekkomenderar det. jag drack säkert 4liter juice.

2010-09-01 @ 13:49:45
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: Lindha

läste ut min bok ''som jag vill vara'' som handlar om en 15 årig tjej som blev gravid på två dagar. Nu hittade jag din blogg & tänker följa den varenda dag. Är född 95 precis som du & jag vill verkligen vara gravid jag också. Tänk att ha ett barn vid sin sida vart man än går, att älska någon så obeskrivligt mycket. Är avundsjuk på dig. Du kommer bli världens bästa mamma! Kram / Lindha

2010-09-01 @ 14:20:35
URL: http://lnn.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Måste svara denna Ewa: Klart man får äta och dricka under förlossningen! Sen får man välja om man vill ligga i sin egna t-shirt, inte fasen bestämmer de sånt om en.



Nä Mikaela lyssna inte på denna Ewa eller de andra spydiga människor.

Jag satt också å läste dessa bb-väsk listor och packade det mesta men använde inte ens hälften å då var vi kvar på BB i 2 dagar.

Alla sjukhus har ju olika polycer (stavning?) så man kan ju alltid fråga sin bm om det är något som du inte får ta med dig eller något som du måste ha med dig så som blöjor tex, inte alla sjukhus som erbjuder det under tiden man är där.



Stå på dig, tro på dig själv! Spydiga kommentarer på bloggen får man tyvärr ta emot då man har en öppen blogg, men man ska inte ta åt sig.

Ha det fint!

2010-09-01 @ 14:55:10
URL: http://lalalottiees.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hejsan! Jag är också en blivande förstagångsmamma, trots att jag är mer än dubbelt så gammal som du (och när jag skriver sådär så känner jag mig stenålders).

Ta inte åt dig av folk som skriver att du har "mycket kvar att lära", klart att du har det, det har jag med, jag har aldrig heller fött barn förut trots att jag är mycket äldre.

Lycka till med resten av graviditeten och med bebisen förstås, kom ihåg att du inte behöver bevisa någonting för någon, mer än för ditt barn!

2010-09-01 @ 15:31:21
URL: http://sandraromby.blogspot.com/
Postat av: Melinda - mamma till Julia

Hej =)



Hittade din blogg i dag och jag tycker redan om den jättemycket! Vad spännande att du är gravid, jag fick själv mitt första barn i maj i år, och jag är 19! =) Det är underbart att vara mamma, du kommer inte att ångra dig! =)

KRAM!

2010-09-01 @ 15:33:23
URL: http://melindaochjulia.blogg.se/
Postat av: Miichie

oherregud.

Tycker att du är extremt stark som gör detta.

1.inte gör abort!

2.vågar skriva om det.

Jag är 16år nu och förra året fick jag veta att jag va gravid,men jag hade inte stake att berätta det för någon så jag tog hand om det själv och gick till Ungdomsmottagningen och gjorde abort.

Mådde så jäkla dåligt efter det och det va nog det dummaste jag gjort i hela mitt liv.

Du verkar vara en underbar person och jag önskar dig all lycka till med din bebis!

Kram

2010-09-01 @ 16:25:53
URL: http://eendastmiichie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0